2, 3 en 4 september 2018

4 september 2018

Op 2 september 2018 vertrokken we vanuit Decock Plants in Komen naar Brussels airport. We werden er gevoerd door de jongste zoon van Ludo Decock (de baas van het bedrijf), we werden er vergezeld door Ashkan uit Iran, die zijn studies uitvoert in België.

We vertrokken met 20 minuten vertraging richting Wenen waar we een tussenstop hadden, gelukkig moesten we niet overstappen. De landing verliep zeer onrustig en wanneer we landden werd duidelijk waarom. Er was een hevige storm, zo hevig dat de elektriciteit op de volledige luchthaven uitviel, hierdoor vertrokken we met 1u30 minuten vertraging.

Om 8u30 kwamen we aan in de luchthaven van Addis Abeba (hoofdstad van Ethiopië). In de luchthaven moesten we direct een visa aankopen voor één maand. Wanneer we aankwamen bij de bagageclaim (30 minuten later), was het er een drukte van je welste. Veel mensen met gemiddeld drie à vier koffers, we hadden amper plaats om onze valiezen van de band te halen en ergens op de grond te zetten. Een halfuur later kwamen we eindelijk aan op de parking van de luchthaven, waar we werden opgepikt door onze chauffeur Fikru. Al snel werd ons duidelijk hoe druk Addis is. Duizenden wagens die elkaar kris kras voorbij staken, volgens mij bestaan verkeersregels hier niet. Ook de wegen zijn in slechte staat en hier en daar zag je enkele koeien of geiten in het midden van de straat.

In Addis wonen naar schatting 6 à 8 miljoen mensen, een stad met grote armoede. Veel mensen vertoeven zich overdag op straat. Addis bestaat uit vele kleine shops die gemaakt zijn met houten palen of takken en golfplaten. Kinderen zien we op straat spelen, velen zijn er zelf aan het werk. Zo zien we kinderen schoenen poetsen en simkaarten verkopen.

Vele stops later kwamen we om 15u00 eindelijk aan in het bedrijf. Veel tijd om te rusten of uit te pakken was er niet, we mochten er direct een vergadering bijwonen.

Om 20u ’s avonds, zat onze lange dag er eindelijk op. Ludo nodigde ons uit om samen met de managers te eten in zijn guesthouse. Er werd ons een heerlijke maaltijd bereid.
Om 21u kwamen we aan in ons guesthouse. Een mooi verblijf met twee kamers, een keuken en een living. Ons guesthouse delen we met Ashkan.

De volgende ochtend werden we verwelkomd met vers gebakken pannenkoeken die proefden zoals thuis, heerlijk! Daarna gingen we naar het bedrijf en kreeg ik er een rondleiding van het bedrijf van mijn meter Sara (planning manager). Deze week is het bedoeling dat Arthur en ik mee draaien met onze meter en peter. Na de rondleiding is er om 10u00 een vergadering, iedere dag wordt er vergaderd om 10u00 en 16u00, dit om de agendapunten te bespreken. Om 18u30 zit onze werkdag erop en gaan we moe maar voldaan terug naar ons guesthouse. ’s Avonds kunnen we ons helaas niet meer buiten vertoeven omdat het om 19u00 pikdonker is. Ook muggen en andere insectensoorten zijn er 's avonds talrijk aanwezig.

1. Ronny Denys:
    5 september 2018
    Super. Het verblijf ziet er goed uit en de pannenkoeken inderdaad overheerlijk. Blijkbaar geen valse start. Afrikanen zijn heel lief en innemend. Veel succes en we blijven jullie avonturen volgen
  2. Louwagie Geert, Micheline en Dieter:
    5 september 2018
    Dag Fien en Arthur, fijn dat jullie het goed stellen. Ik heb de tekst afgeprint en aan oma Fortem gegeven. Ze was blij dat ze al nieuws had van jullie. De foto's waren iets te klein afgedrukt , misschien is er een kozentje of een nichtje die mooiere beelden kan tonen op de smartphone of tablet. We blijven jullie volgen ! Groetjes vanuit de Bampoele !