Ethiopisch Nieuwjaar

14 september 2018 - Addis Abeba, Ethiopië

INFO

Melkam adis amet of gelukkig nieuwjaar. Op 11 september 2018 wordt er in Ethiopië nieuwjaar gevierd. Vanaf deze datum begint de Ethiopische jaartelling van het nieuwe jaar. In België zitten we in jaartelling 2018, in Ethiopië is het jaartelling 2011. Ethiopië gebruikt de Juliaanse kalender, deze verdeelt het jaar in twaalf maanden van dertig dagen en één maand van vijf of zes dagen. De jaartelling van de Juliaanse kalender loopt zeven tot acht jaar achter op de Gregoriaanse kalender die wij gebruiken.

OUDEJAARSAVOND

Op 10 september beslisten Arthur en ik om naar de hoofdstad te trekken om te ervaren hoe de Ethiopiërs er nieuwjaar vieren. Het bedrijf besloot om die dag het werk eerder stil te leggen. De werknemers mochten het bedrijf verlaten om 15u30 i.p.v. 17u00, zo kon iedereen nog de nodige inkopen doen om nieuwjaarsdag te vieren. Om 16u00 vertrokken we van het bedrijf met onze chauffeur Fikiru. Op onze weg naar Addis Ababa moesten we eerst nog om melk en om onze collega Sara die ons deze avond ging vergezellen.

De weg naar Mojo is in zeer slechte staat, door de hevig regen tijdens het regenseizoen komen de wegen in zeer slecht staat. Op de weg zagen we putten van bijna tien tot vijftien centimeter diep. Hierdoor moest onze chauffeur zeer voorzichtig rijden, gelukkig kende hij de slechte plekken. Regelmatig zagen we auto’s met lekke banden omdat ze niet voorzichtig reden. Op de weg zagen we  tieners die de putten hadden gevuld met zand en die geld vroegen voor hun werk. Onze chauffeur stopte en gaf de tieners vijf birr. (0.15 euro) Zo werden ze beloond voor hun werk en werden ze aangemoedigd om nog meer putten te vullen.

Om 17u30 kwamen we aan in Debre Zeit waar we stopten op een kleine boerderij om er melk te kopen. Op de boerderij was er net een nieuwjaarsritueel aan de gang. Het nieuwjaarsritueel noemt Kircha, dit houdt in dat tien gezinnen samen een koe kopen om te slachten. De koe wordt verdeeld in tien stukken en daarna volgt er een verloting. Iedereen schrijft zijn naam op een briefje, deze briefjes worden verfrommeld en dan gooien ze elk een briefje op een hoop vlees (zie foto’s). Op deze manier wordt het vlees eerlijk verdeeld. Geen enkel stuk van het dier gaat er verloren, enkel de kop en de poten worden niet gebruikt.

Nadat we Sara hadden opgepikt in Debre Zeit, reden we verder naar Addis Ababa. Fikiru bracht ons eerst naar het hotel zodat we onze bagage konden afzetten en onze hotelkamer konden inspecteren. Voor een grote moderne hotelkamer in Addis betaal je ongeveer tussen de 50 en 60 euro. Daarna gingen we naar ‘Habesha 2000 Restaurant’, een typisch Ethiopisch restaurant waar je kan proeven van de Ethiopische keuken in buffetvorm. In het restaurant kunnen ongeveer 200 à 250 mensen zitten. Je zit er heel dicht bij elkaar, er zijn geen grote tafels waar je je bord kan opzetten, enkel kleine bijzettafeltjes waar je je drankje kan opzetten. Ons bord plaatsten we dus op onze schoot. De meeste mensen rondom ons aten met hun handen, wij zijn dit nog steeds niet gewoon en gebruikten een vork. Het Ethiopisch eten bestaat voornamelijk uit enjerra (de zure pannenkoeken) en de vullingen die je erop moet doen. Gelukkig hadden ze ook rijst en droog brood waarvan we konden eten. Het eten zag er volledig anders uit dan in België. Zo had je totaal geen idee wat je aan het eten was, ik vroeg constant aan Sara wat welke bereiding was. Het eten was zeer pikant, parels zweet kwamen op ons voorhoofd en de tranen stonden in onze ogen. Het eten op zich was wel lekker, maar goed voor één keer. Tijdens het dineren werd er traditionele livemuziek gespeeld. Enige tijd later ging de muziek luider en kwamen er dansers en zangers op het podium. De dansers waren traditioneel gekleed (zoals veel mensen er bij liepen) en het gebeuren ging er zeer vrolijk en opwekkend aan toe.  Na het eten proefde ik van de typische Ethiopische dranken zoals honingwijn, een zoete wijn die er geel uitziet. Omstreeks 22u00 keerden we terug naar ons hotel.

NIEUWJAARSDAG

Op nieuwjaardag besloten we om uit te slapen, helaas kwam ik rond 8u00 al wakker omdat de muren van het hotel gebouwd zijn uit karton 😉. Letterlijk ieder geluid op de gang kon je waarnemen in onze kamer. In het hotel viel de elektriciteit meerdere malen uit, het leek er de normaalste zaak van de wereld te zijn. Toen we in de lobby aankwamen om te ontbijten lag er overal gras op de grond. In het midden van de lobby stond er een theekransje waar je thee of koffie kon drinken, ook werd er wierrook aangestoken. Dit zijn traditionele elementen die je in heel wat restaurants, hotels en huizen tegenkwam (enkel voor nieuwjaar).

Om 11u30 zou onze chauffeur ons normaal gezien komen oppikken, maar 12u00 werd 13u00 en om 13u30 was onze chauffeur EINDELIJK aangekomen in het hotel. Deze bracht ons naar het ouderlijk huis van Sara, twintig minuten verder rijden in Addis.

We werden zeer hartelijk ontvangen door de familie van Sara. Wanneer je elkaar goeiedag zegt in Ethiopië geef je elkaar een hand en tik je met je ene schouder tegen de schouder van de ander, dit herhalen ze twee keer. Bijna iedereen in het gezin was er traditioneel gekleed, foto’s vind je terug onder de blog. Deze kleren dragen ze steeds op feestdagen. Er werd voor ons een feestmaaltijd bereid en omdat Sara wist dat we niet graag enjerra eten, had de zus speciaal rijst en lasagne voor ons gemaakt. Het eten was ook veel minder pikant. Het eten aten we deze keer wel met onze handen. Voor we startten met eten werden iedereens handen gewassen op een speciale manier (zie foto). Na het eten werd er traditionele koffie bereid die zeer lekker was, dit werd aangevuld met Ethiopisch bier en wijn.

De zus van Sara leerde me een traditionele dans aan die niet zo gemakkelijk was, maar wel zeer leuk was om te doen. Omstreeks 17u30 werden we terug opgepikt door onze chauffeur en keerden we terug naar de farm. Het was een zeer boeiende en leuke dag.

1. Dirk & Monique MARESCAU:
    17 september 2018
    Dag Fien, wij vinden het super wat gij & Arthur nu doen.Dit is een unieke levenservaring, die ge later nog meer zult naar waarde schatten!Het herinnert ons aan ons kort verblijf in Colombia (1964-65)maar dat ons nog steeds bijblijft.De minder goede aspecten hebben we vergeten, de goede koesteren we dus te meer!We wensen u het allerbeste
    mvgr
    Dirk & Monique Marescau
  2. Eveline Beckaert:
    18 september 2018
    Boeiend om jullie ervaringen, foto's en video's te volgen...
    Veel succes! Groetjes Eveline en Jeroen